Tento terénní projekt je koncipován tak, aby pomohl žákům seznámit se ekosystémem lesa v nejbližším okolím školy a motivoval je k praktické ochraně životního prostředí v místě svého bydliště. K motivaci využívá téma doupných stromů, stromů plných života, unikátní ukázky lesní rozmanitosti - a na tomto tématu vysvětluje biodiverzitu lesních ekosystémů a důležitost jejich ochrany, včetně praktických kroků k jejímu zajištění.
Program je sestaven z 9 lekcí, které na sebe navazují:
Žáci se seznámí s lektorem a získají představu (a motivaci), co je v rámci ročního plánu čeká (činnosti, výstupy atd.). Úvodní „rozehřívací“ lekce zahrnuje například aktivitu Kmeny a kořeny či motivační video.
Ve druhé lekci se již jde do lesa. Žáci zmapují vybraný strom i jeho okolí při návštěvě nejbližšího lesa v okolí školy a zhodnotí jeho potenciál k ochraně. O stromu zjistí všechny potřebné údaje. Navrhnou kroky dalšího postupu možné ochrany vybraného stromu.
Žáci si vytvoří představu o náplni práce lesníků, seznámí se se základními lesnickými mapami. Sestaví a odešlou formální žádost (dopis) příslušnému lesnímu správci podniku Lesy ČR, s. p. o povolení výzkumu a ochrany vybraných stromů a jejich zanesení do lesnických map.
Žáci si na základě herních aktivit vyberou okruh tématu dle svých zájmů a získají v něm alespoň 3 nové poznatky. Vědomostně se připraví na následující terénní průzkum zaměřený dle určitého vědního oboru. Rozdělí se na týmy botaniků, zoologů a lesníků – v těchto týmech budou plnit další úkoly. Tato lekce probíhá v multimediální učebně.
Bádání výzkumných týmů a prezentace výsledků. Žáci prozkoumají a zmapují okolí vybraných stromů z pohledu zaměření svého týmu (botanici, zoologové, lesníci) a na základě průzkumu vyplní pracovní list. Vyzkoušejí si specifickou roli v týmu a zhodnotí, jaký byl jejich přínos pro tým.
Žáci zpracují své poznatky a závěry z terénního výzkumu do formy posteru. Přitom využívají vlastní fotografie pořízené v terénu a vlastní zjištěné informace z badatelského průzkumu. Zhotoví ve skupině ptačí budku a dokáží říct, pro jaké druhy ptáků je budka určena.
Žáci se u svých stromů setkají s lesním správcem, kterému představí své poznatky a závěry z terénního zkoumání. Lesník na oplátku nabídne vybrané poznatky o lese a doplní tak jejich informace. Potvrdí dětem, že jejich vybrané stromy zaznačí jako doupné stromy v lesnických mapách a zajistí jim tak ochranu. Žáci pak sami stromy označí modrým trojúhelníkem, jako doupné.
Žáci zveřejní výsledky své práce na webu a informují tak širokou veřejnost.
V poslední lekci žáci zhodnotí přínosy projektu pro sebe a pro ochranu doupných stromů ve svém nejbližším okolí. Zároveň si ověří své znalosti na začátku projektu a po jeho ukončení a porovnají je.
Kontaktujte nás, rádi vám sdělíme bližší podrobnosti.
Program byl připraven a pilotně otestován v roce 2017.
Projekt byl podpořen v grantovém řízení Ministerstva životního prostředí a nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.