> Kde: Veronica Ecological Institute & Centrehttps://hostetin.veronica.cz/en
> Adresa: Hostětín, Česká Republika
> Kdy: 3. září 2023
> Čas: 17:00 (1-1,5h prezentace; 1-2h networkingu)
> Prezentace, občerstvení, networking & po párty!
> Prezentace v angličtině
> RSVP pro 1 osobu (prosím, dejte nám vědět, pokud se chcete připojit jako tým)
> Přečtěte si více o škole Holishttps://www.weareholis.org/holis-summer-school-2023-resilience
V případě dotazů nás neváhejte kontaktovat.
Justyna - CEO of Holis
Podělte se o ni s vašimi přáteli!
Ondřej Dovala
15. 3. 2025 - lektoruje Ondřej Dovala
16. 3. 2025 - lektoruje Ondřej Dovala
Kapacita 1 kurzu je 25 osob. V případě velkého zájmu vypíšeme další termíny.
Rámcová náplň kurzu:
Význam a pravidla řezu. Zapěstování mladých stromků, údržba plodících výsadeb, zmlazování stárnoucích stromů. Správně volený termín a techniky u jednotlivých druhů, odrůdová specifika. Rozdíly v řezu extenzivních kmenných stromů a intenzivních nízkých tvarů (zákrsky, vřetena, ovocné stěny). Praktické ukázky řezu kmenných tvarů jádrovin. Výchovný, opravný, udržovací a zmlazovací řez. Praktické ukázky řezu.
Přesná náplň kurzů lektora Ondřeje Dovaly - přečtěte si níže.
Místo konání:
Centrum Veronica, Hostětín 86 (Jak se k nám dostanete?)
Teoretická část bude probíhat v sále vzdělávacího Centra Veronica. Praktická část v extenzivním sadu za Centrem Veronica, v sadech v blízkém okolí Hostětína.
Poplatek za jednodenní kurz:
Je nutno se předem přihlásit.
Za platbu v eurech € účtujeme administrativní poplatek 100 Kč.
Vaříme převážně z bio-potravin, z fair trade produktů a místních surovin z našeho regionu. Nabízíme oběd (včetně polévky, 170 Kč) a večeři včetně nápojů (160 Kč). Tento kurz budeme vařit bezmasou stravu. Pro případné individuální stravování je k dispozici kuchyňka – vařič, trouba, lednička, mikrovlnná trouba, varná konvice, základní nádobí (příbory, talíře, hrníčky, hrnce,…). Stravování není zahrnuto v ceně kurzu. Objednáte si jej v registračním formuláři.
Přihlašujte se prosím přes registrační formulář vpravo na stránce (nebo úplně dole na stránce - tlačítko Registrace na akci). Potřebujete-li se dozvědět další informace nebo upřesnění, kontaktujte nás na mailu ilona.zalesakova@veronica.cz | nebo telefonu 771 270 386.
Po přihlášení Vám pošleme fakturu/údaje k platbě. Faktura bude na celou výši objednávky (tedy lektorné + případně strava). Své místo na kurzu budete mít jisté až po zaplacení faktury.
Při odhlášení do 14 dní před konáním kurzu: 500 Kč (vracíme Vám tedy zaplacenou částku minus 500 Kč)
Při odhlášení později: celá zaplacená částka. Samozřejmě za sebe můžete poslat náhradníka.
9:00 - 9:45 - registrace účastníků, ubytování
10:00 - 13:00 - výuka
12:30 nebo 13:00 - oběd (upřesněno při kurzu)
13:30 - dle domluvy účastníků a aktuálního počasí - venkovní výuka
18:00 večeře - dle domluvy účastníků
po večeři diskuzní program s lektorem, dobrání teoretické části, cca do 21 hodin
Ovocnářský kurz „Principy řezu ovocných dřevin“ rok 2024
Tento kurz lze chápat jako doporučenou péči o ovocné dřeviny počínaje výsadbou. Ideální péče o ovocné stromy nespočívá jen v jejich řezu, ale i vzhledem k jeho očividné celkové „záhadnosti“ v našich končinách, bude samozřejmě základním kamenem kurzu.
Kurz má dvě části, které se prolínají a obě jsou velmi důležité. Teoretická část se skládá z prezentace s mnoha fotkami stromů (před a po ošetření), která je koncipována tak, že se probírá řez stromů v různých životních stádiích, tedy od mladých stromů po staré. Je kladen mimořádný důraz na pochopení biologických principů, kterými by měl být podložen jakýkoliv řez.
Běžně se řez ovocných dřevin dělí na řez výchovný, udržovací, zmlazovací. Vzhledem k tomu, že řezem se snažíme vytvořit rovnováhu, vystačíme možná s jedním pojmem a sice řezem harmonizačním. Vytvoření rovnováhy je totiž hlavní důvod, proč řez vůbec provádět. Druhým zásadním důvodem je cílenými řezovými zákroky vytvořit korunu stromu tak, že lépe pracuje s prostorem a sluncem. Pokud jsme schopni si takto koruny zapěstovat, tak řezová činnost vůbec nemusí být každoroční záležitost. Záleží ovšem i na druhových a odrůdových specifikách.
Velkým bonusem tohoto kurzu je to, že v místním selském sadu jsou prováděné systematické zákroky na ovocných stromech už 4 roky. Jejich cílem je vypěstovat takové koruny ovocných stromů, které nevyžadují nutně každoroční péči. Sami uvidíte, že poté, co stromy začínají plodit, není nutno to s jejich řezem přehánět. Krom výchovného, popřípadě udržovacího řezu mladých stromů, které většinou už začínají plodit, budeme svědky i ošetření starých ovocných stromů (zmlazovací řez, který zohledňuje stáří a kondici stromu) pomocí lanové, arboristické techniky.
Navštívíme i výsadbu intenzivního jabloňového sadu, kde (snad) zjistíme, že principy řezu jsou univerzální a lze je použít i v těchto typech výsadeb.
Krom vlastního řezu budou probrány i základy kvalitní výsadby, s kterou souvisí doporučený výsadbový spon v závislosti na vzrůstu odrůdy a podnože. Pokud bude zájem, můžeme si říct leccos o starých a krajových odrůdách, školkaření, roubování a mnoha dalších věcech, které souvisí s ovocnářskou problematikou.
Náplň kurzu je mimořádně vhodná pro lidi, kteří chtějí problematiku řezu ovocných dřevin opravdu pochopit a kteří se chtějí o své ovocné stromy kvalitně postarat.
Pokud se chcete dozvědět víc o lektorovi kurzu, jaký je jeho pohled na řez ovocných stromů, navštivte web www.ondrejdovala.wordpress.com.
Nenačetl se formulář? Otevřete ho zdePodělte se o ni s vašimi přáteli!
V rámci projektu Chráníme klima bez ohledu na věk jsme vytvořili Příručku pro pedagogy/pedagožky působící na 1. stupni základních škol s názvem Klimatická osvěta přes zkoumání a hraní, připraví žáky do světa a přírodu chrání.
Příručka vznikla proto, aby pedagogům a pedagožkám působícím na prvním stupni základních škol nabídla inspiraci, jak zařadit témata související se změnou klimatu do výuky. Věříme, že náměty na aktivity této příručky, které jsou cílené právě na žáky 3. až 5. třídy, pomohou pedagogům a pedagožkám nesnadné, leč urgentní téma klimatické změny zahrnout do jejich výuky.
Přiručku včetně příloh je možné si zdarma stáhnout na odkazu: příručka pro pedagogy ke sdílení
Publikace vznikla díky finanční podpoře MŽP.
Ekologický institut Veronica v rámci spolupráce s Akademií Věd ČR rozšiřuje své aktivity o fenologický monitoring, do kterého nově zapojuje i žáky prvního stupně základních škol. Projekt Proměny přírody aneb nebojme se vědy umožňuje dětem sledovat proměny přírody přímo v terénu a sbírat data o nástupu fenologických fází vybraných druhů dřevin, které vědci následně využívají ve svém výzkumu. Cílem je probudit u dětí zájem o přírodu a její změny a ukázat jim, jak mohou i ony přispět ke zkoumání dopadů klimatických změn. Prostřednictvím metodických materiálů pro učitele školy dostanou návod pro zapojení do projektu.
Pozorování přírody jako zážitek a důležitá vědecká data
Projekt se zaměřuje na fenologické pozorování – sledování fenologických (vývojových) fází rostlin, jako je například rašení pupenů nebo kvetení. Do monitoringu vybraných dřevin se zapojily tři badatelské týmy: Badatelský kroužek při ZŠ Nezdenice, ZŠ Záhorovice a ZŠ Komňa. Od března do června žáci monitorovali jarní fenofáze, jako je například kvetení ovocných stromů, a na podzim sledovali fenofáze související s nástupem zimy, tedy žloutnutí a opad listů.
„Monitorování podzimních a jarních fenofází provádíme organizovaně se studenty Mendelovy univerzity v Brně v rámci jejich semestrální výuky již několik let. Domnívám se ale, že je tento způsob pozorování přírody vhodný i pro nižší stupně našeho školského systému. Od 'malých fenologů a fenoložek' získáme cenná data z nových lokalit, a děti oplátkou získají možnost vnímat a chápat růst a vývoj květů, listů a plodů na stromech během vegetační sezóny a to, jak počasí, primárně průběh teplot, ovlivňuje život rostlin kolem nás,“ říká Ing. Lenka Bartošová, Ph.D., vědecká pracovnice Ústavu výzkumu globální změny AV ČR (CzechGlobe)
První výsledky: Rychlý nástup jara a jeho následky
Žáci v letošním roce pozorovali neobvykle časný nástup jarních fenofází. Díky vysokým teplotám na začátku roku se například kvetení ovocných stromů posunulo na rekordně časné termíny. V druhé polovině dubna však mnohé z těchto rostlin zasáhly pozdní mrazíky, což děti přímo viděly na svých pozorovacích stanovištích. Tento praktický přístup výuky je pro žáky velmi přínosný, protože si mohou na vlastní oči ověřit, jak proměnlivé počasí ovlivňuje rostliny a jak příroda reaguje na změny klimatu.
Spolupráce škol, vědy a neziskového sektoru
Spolupráce s Akademií věd ČR a její vědkyní Ing. Lenkou Bartošovou, Ph.D., z Ústavu výzkumu globální změny AV ČR, umožnila školám zapojit se do vědeckého bádání. V průběhu projektu proběhla školení pro lektory a pedagožky, tvorba badatelských deníků, metodik, pilotní ověření výukových programů ve třech základních školách a setkání badatelských týmů zapojených škol s vědeckou pracovnicí AV ČR. Vznikla rovněž příručka pro pedagogy Jak na fenologický monitoring v podmínkách základních škol.
„Díky tomuto projektu si žáci uvědomí, že jejich pozorování mají smysl a mohou být součástí něčeho většího. Je to nejen o získávání vědomostí a badatelských dovedností, ale také o posilování jejich zájmu o přírodu a pocitu odpovědnosti za ni,“ dodává garantka projektu Jitka Datinská.
Zapojení do vědecké komunity jako motivace pro další generace
Projekt Proměny přírody aneb nebojme se vědy nabízí dětem jedinečnou příležitost podílet se na skutečném výzkumu a spolupracovat s vědci. Díky tomuto propojení mohou žáci nejen lépe chápat přírodní děje, ale také získávají praktické zkušenosti, které jim pomáhají rozvíjet kritické myšlení a zvyšují jejich zájem o přírodní vědy.
Odkaz na vzniklé příručky a metodiky pro pedagogy a pedagožky:
BROŽURA PRO PEDAGOGY ke sdílení
Projekt mohl být realizován díky finanční podpoře MŽP.
Projekt Chráníme klima bez ohledu na věk se zaměřuje na klimatické vzdělávání pro žáky 3. – 6. třídy základních škol, a to prostřednictvím intenzivního pobytového programu v ZO ČSOP Veronica v Hostětíně. Hostětín jako vesnice budoucnosti poskytuje potřebné zázemí s dostatkem autentických reálií související s adaptačními a mitigačními opatřeními vedoucími k řešení klimatické krize. Prostřednictvím pečlivě vybraných aktivit ukazujeme žákům svět, jaký by měl být, a podporujeme je v nastavení, že žít v souladu s přírodou a rozumě využívat její obnovitelné zdroje energie může jít ruku v ruce s moderním způsobem života.
Naší snahou je rovněž motivovat žáky k vytvoření vlastních školních projektů, které by mohli v budoucnu realizovat a ovlivnit tak okolí, ve kterém žijí a působí. Takto posilujeme jejich vědomí o vlastním vlivu a podporujeme je k aktivnímu občanství.
Příručka pro učitele 1. stupně ZŠ o klimatickém vzdělávání pod názvem "Klimatická osvěta přes zkoumání a hraní, připraví žáky do světa a přírodu chrání" inspiruje pedagogy a pedagožky k zařazování témat související s klimatickým vzděláváním do výuky. Příručku je možné si zdarma stáhnout na odkazu: příručka pro pedagogy ke sdílení
V rámci projektu vznikla rovněž úkolová stezka: Stezka ke sdílení
Za finanční podporu projektu děkujeme MŽP.
V termínu 7. - 14.7.2024 a 14. - 21.7.2024 jsme uspořádali 2 turnusy psychorehabilitačních táborů pro děti se sminální muskulární atrofií (SMA) a svalovými dystrofiemi. Programy byly zaměřeny na interpretaci přírodního a kulturního dědictví Bílých Karpat, tradiční řemesla, ekologické zemědělství a zpracování BIO produktů. V rámci programu jsme aké absolvovali 3 výlety speciálním autobusem pro handicapované. Součástí byl i bohatý doplňkový program (canisterapie, muzikoterapie, fyzioterapeutické masáže,vystoupení kouzelníka apod.)
Táborů se letos zúčastnilo 22 dětí se SMA a svalovými dystrofiemi (10 z moravskoslezského kraje), v Centru Veronica Hostětín měly zajištěno ubytování v bezbariérové budově v pasivním standardu s rekuperací, polohovacími lůžky a speciálním zvedákem, stravování z regionálních a BIO surovin uzpůsobené jejich specifickým stravovacím potřebám a celodenní osobní asistenci a lékařské ošetření.
Pobyt dětí a asistentů a kulturní a tvořivý program podpořili:
Za podporu velmi děkujeme.
Tento týden u nás proběhlo setkání řešitelského týmu projektu Proměny přírody aneb nebojme se vědy a pedagogických pracovnic škol zapojených do pilotního ověřování projektu.
Setkání bylo věnováno zhodnocení jarního monitoringu a přípravám na podzimní sledování fenofází.
V říjnu proběhnou další motivační výukové programy pro zapojené žáky, které povedou naše lektorky. Monitoring podzimních fenofází už bude na žácích a doprovázejících pedagožkách.
Děkujeme zapojeným školám, žákům a jejich průvodkyním za jejich aktivní přístup a cenné rady pro finalizaci metodických materiálů, které připravujeme pro školy.
Děkujeme také Ministerstvu životního prostředí za finanční podporu projektu.
Věříme, že se v příštím roce do projektu zapojí i další školy a pomohou vědcům Akademie věd ČR získávat potřebná data pro jejich fenologický výzkum.