Domů » O nás » Řešené projekty

Proměny přírody aneb nebojme se vědy

Ekologický institut Veronica v rámci spolupráce s Akademií Věd ČR rozšiřuje své aktivity o fenologický monitoring, do kterého nově zapojuje i žáky prvního stupně základních škol. Projekt Proměny přírody aneb nebojme se vědy umožňuje dětem sledovat proměny přírody přímo v terénu a sbírat data o nástupu fenologických fází vybraných druhů dřevin, které vědci následně využívají ve svém výzkumu. Cílem je probudit u dětí zájem o přírodu a její změny a ukázat jim, jak mohou i ony přispět ke zkoumání dopadů klimatických změn. Prostřednictvím metodických materiálů pro učitele školy dostanou návod pro zapojení do projektu. 

Pozorování přírody jako zážitek a důležitá vědecká data

Projekt se zaměřuje na fenologické pozorování – sledování fenologických (vývojových) fází rostlin, jako je například rašení pupenů nebo kvetení. Do monitoringu vybraných dřevin se zapojily tři badatelské týmy: Badatelský kroužek při ZŠ Nezdenice, ZŠ Záhorovice a ZŠ Komňa. Od března do června žáci monitorovali jarní fenofáze, jako je například kvetení ovocných stromů, a na podzim sledovali fenofáze související s nástupem zimy, tedy žloutnutí a opad listů. 

„Monitorování podzimních a jarních fenofází provádíme organizovaně se studenty Mendelovy univerzity v Brně v rámci jejich semestrální výuky již několik let. Domnívám se ale, že je tento způsob pozorování přírody vhodný i pro nižší stupně našeho školského systému. Od 'malých fenologů a fenoložek' získáme cenná data z nových lokalit, a děti oplátkou získají možnost vnímat a chápat růst a vývoj květů, listů a plodů na stromech během vegetační sezóny a to, jak počasí, primárně průběh teplot, ovlivňuje život rostlin kolem nás,“ říká Ing. Lenka Bartošová, Ph.D., vědecká pracovnice Ústavu výzkumu globální změny AV ČR (CzechGlobe)

První výsledky: Rychlý nástup jara a jeho následky

Žáci v letošním roce pozorovali neobvykle časný nástup jarních fenofází. Díky vysokým teplotám na začátku roku se například kvetení ovocných stromů posunulo na rekordně časné termíny. V druhé polovině dubna však mnohé z těchto rostlin zasáhly pozdní mrazíky, což děti přímo viděly na svých pozorovacích stanovištích. Tento praktický přístup výuky je pro žáky velmi přínosný, protože si mohou na vlastní oči ověřit, jak proměnlivé počasí ovlivňuje rostliny a jak příroda reaguje na změny klimatu.

Spolupráce škol, vědy a neziskového sektoru

Spolupráce s Akademií věd ČR a její vědkyní Ing. Lenkou Bartošovou, Ph.D., z Ústavu výzkumu globální změny AV ČR, umožnila školám zapojit se do vědeckého bádání. V průběhu projektu proběhla školení pro lektory a pedagožky, tvorba badatelských deníků, metodik, pilotní ověření výukových programů ve třech základních školách a setkání badatelských týmů zapojených škol s vědeckou pracovnicí AV ČR. Vznikla rovněž příručka pro pedagogy Jak na fenologický monitoring v podmínkách základních škol. 

 „Díky tomuto projektu si žáci uvědomí, že jejich pozorování mají smysl a mohou být součástí něčeho většího. Je to nejen o získávání vědomostí a badatelských dovedností, ale také o posilování jejich zájmu o přírodu a pocitu odpovědnosti za ni,“ dodává garantka projektu Jitka Datinská.

Zapojení do vědecké komunity jako motivace pro další generace

Projekt Proměny přírody aneb nebojme se vědy nabízí dětem jedinečnou příležitost podílet se na skutečném výzkumu a spolupracovat s vědci. Díky tomuto propojení mohou žáci nejen lépe chápat přírodní děje, ale také získávají praktické zkušenosti, které jim pomáhají rozvíjet kritické myšlení a zvyšují jejich zájem o přírodní vědy.

Odkaz na vzniklé příručky a metodiky pro pedagogy a pedagožky:

BROŽURA PRO PEDAGOGY ke sdílení

metodiky ke stažení

 

 Projekt mohl být realizován díky finanční podpoře MŽP.